Dalsmark plejehjem

Hos de Radikale, undrer vi os.

Vi har på afstand fulgt med i sagen om Dalsmark Plejehjem. Her undrer det os:

Hvorfor er det, at partierne som har stemt for at hjemtage Dalsmark på kommunale hænder, nu laver en total kovending? Herunder Fælleslisten og Slesvigsk Parti med Stephan Kleinschmidt i spidsen. Har man da ikke sat sig ordentligt ind i sagen på forhånd? Hvad med de sager hvori der ikke er den samme bevågenhed, lader man det så bare køre videre uden kovendinger?

Hvis man har været i tvivl omkring det juridiske aspekt for fornyelsen af kontrakten med Danske Diakonhjem, hvorfor har man ikke kontaktet Kommunernes Landsforening? Her kunne man have fået yderligere hjælp til ikke alene det juridiske aspekt, men også fået at vide, at man mange steder rundt omkring i landet, har haft kommuner som har forlænget kontrakter uden udbudsrunde og under lignende forudsætninger.

Hvorfor snakker Socialdemokratiet om konkurser andre steder i ældreplejen i Danmark, når det er helt og aldeles op til kommunen, at skabe nogle rammebetingelser således man undgår en fremtidig konkurs?

Hvorfor ikke bare være pragmatisk mest af alt og gøre hvad man kan, for at fortsætte med en service borgerne er glade for? Borgernes nære velfærd er under pres i stigende grad med øget centralisering i efterhånden mange år. Måske er det på tide, at sikre den nære velfærd og trivsel for borgerne og gøre det som de nu synes er bedst for dem?

Det er i hvert fald Det Radikale Venstre i Sønderborgs holdning.

- Læserbrevet blev publiceret i Ugeavisen Sønderborg. -