Synspunkt: Hvem bestemmer? Byråd, eller Havneselskab? | Sønderborg Radikale Venstre

Kommunalpolitik 26. august

Synspunkt: Hvem bestemmer? Byråd, eller Havneselskab?

Kommunen mangler et kvalificeret beslutningsgrundlag for kasernekøbet. Og så er der et tankevækkende personsammenfald i de to organisationer. Byrådet beslutter på et møde d. 6/8 at købe kasernen. Mødet er indkaldt ekstraordinært. Referatet viser klart, at der mangler kvalificeret beslutningsgrundlag for købet.

Hvor er visionen? Hvor er strategien? Hvor er regnestykket, der overfor borgeren dokumenterer, at det er investeringen værd? Hvor er åbenheden? Endnu mere betænkeligt er det, at der i referatet står: "Økonomiske konsekvenser - ikke undersøgt. Bilag - Ingen". Det vil sige, at vi har købt en kaserne uden at kende de økonomiske konsekvenser. Er det ansvarlig politik?

Kasernens fremtid er en ikke ukendt udfordring. I maj 2013 nedsætter kommunens økonomiudvalg en "Kasernestyregruppe" bestående af Aase Nygaard, Erik Lauritzen og Peter Hansen. Opgaven er, at finde løsningen på hvad kaserne skal bruges til efter rømningen (JV 31/5-2013). Blev konklusionen, at først køber vi kasernen, så finder vi ud af hvad vi vil med den? I dag sidder Erik Lautizen, Aase Nygaard samt Peter Hansen i øvrigt i bestyrelsen for Havneselskabet.

(Trykt i JV søndag d. 24. august 2014)